Nikon D5 – parim partner metsas

By in
309

Teks ja fotod: Erik Mandre

Kui mulle pakuti võimalust haarata kaasa suvisesse Soome-Vene piiriäärsesse taigasse Nikoni uusim lipulaev D5, siis olid mul selles osas vastakad tunded. Üheltpoolt ma olin põnevil ja täis uudishimu, et mida see uus kere suudab, teisalt ei soovinud ma aga endale kui võrdlemisi värskele D4s omanikule luua kiusatust uuemale kerele üleminekuks. Siiski uudishimu sai võitu ja nii ma veetsin 4 ööd ja päeva sügavates metsades koos Nikon D5`ga. Kuna testimisaeg oli lühike ja oma võimalustelt väga piiratud, siis keskendusin testimisel enda jaoks kõige olulisematele teguritele. Selleks on  autofookuse võimekus keerulisemates valgusoludes ja muidugi pildikvaliteet ehk kaamera võimekus pakkuda head värvi- ja detailiedastust kõrgematel ISO väärtustel. Kuna metsas ei ole hilisematel õhtutundidel kunagi valgust liiga palju ning karud liiguvad sügavas taigas ikka rohkem hilisematel õhtutundidel, tundus see olustik pakkuvat hea platvormi D5 testimisele. Kuna minu kaameraks on viimasel ajal olnud Nikon D4S, siis selle kere niigi kõrged standardid on need, milledega asun ka D5 kaamerat võrdlema.

Visuaalselt ja kaamerat käes hoides, ei ole neil kaameratel suurt vahet, sarnases kaalus ja suuruses – mõlemad istuvad käes kindlalt ja mugavalt. Lisandunud on mitmeid programmeeritavaid nuppe nii esi kui tagaküljel, mis võimaldavad operatiivsemalt erinevaid seadistusi muuta. Pildistamise seisukohast on kindlasti kõige olulisem ja tervitatavam muudatus ISO nupu viimine kere tagaküljelt päästikunupu ette. Nüüd saab ühe käega ISO väärtust kiiresti vastavalt vajadusele muuta ja see on muutuvates tingimustes pildistamisel minu hinnangul ülioluline.

Esimestel pildistamishetkedel aimasin kohe D5 suurimat eelist seniste Nikon pro-kerede ees ning selleks on autofookuse punktid, mis on näiteks D4s kerega võrreldes oluliselt väiksemad. Samuti on D5 puhul autofookuse punkte varasema 51 punkti asemel 153. Siinkohal olgu mainitud üks olulisem muudatus nende fookuspunktide juures – Nikon D5 puhul on 153 autofookuspunktidest 99 risttüüpi anduriga, Nikon D4S-l kõigest 15 risttüüpi anduriga. See tähendab praktikas seda, et olulisemalt rohkem fookuspunkte võimaldab täpsemat ja kiiremat fokusseerimist. Niisiis Nikon D5 puhul on võimalik stseeni kaadreerimisel julgemalt kasutada ka näiteks äärmisi fookuspunkte, mis  D4s puhul ei olnud igas olukorras kõige võimekamad ja täpsemad. Autofookuse kiirus on juba D4s kerel väga eeskujulik ja siin ilmselt ilma täpsete mõõteriistadeta suurt vahet ei näe ega tunneta. Küll aga tunnetab arvestatavat vahet hämaramates valgustingimustes, kus  D5 suudab oluliselt täpsemalt objekti teravaks saada ja seda ka teravana hoida. Oma kogemuse põhjal võin julgelt väita, et D5 võimaldab märgatavalt rohkem õnnestumisi kiirete hetkede tabamisel kui D4s. See pole ka ime, sest D5 autofookuse uusim moodul võimaldab autofookuse tuvastusvahemikku  –4 kuni +20 EV (D4s oli see näitaja –2 kuni +19 EV) ning praktikas tähendabki see, et D5 autofookus lihtsalt „näeb“  keerulisemates valgusoludes paremini.

Mis puudutab pildikvaliteeti , siis vaatamata, et paberil on D5 oma ISO näitajate poolest (standardse ISO-vahemikuga 100 kuni 102 400, mis D4s puhul 100-25600) oluliselt tugevam kui D4s, vähemalt müra osas ma nende kahe kaamera vahel suurt erinevust ei  tuvastanud. Kuni ISO väärtuseni 12800, olid tulemused samadel tingimustel võrdlemisi sarnased.  Seega olukorras, kus ISO vahemik jääb 1600-12800 vahele, ei osutu nende kerede pildikvaliteet müra osas oluliselt erinevaks. Samas ISO tundlikkuse tõstmisel ei ole ainult müra see, mille järgi pildi kvaliteeti hinnata. Kõrgemad ISO väärtused tähendavad alati ka pildi detailsuse ja värviedastuse halvenemist. Neis omadustes tundub D5 olevat aga astunud sammu edasi võrreldes D4s`ga ning seda just kõrgematel ISO-del. 

Kui nüüd mõelda, mis siis on Nikon D5 selge trump varasemate tippmudelite ees, siis minu kogemusel on selleks üheselt autofookus, mis seljatab igas olukorras oma eelkäijad seda nii rohkemate fookuspunktide arvu kui nende kiiruse ja täpsusega. Just autofookus on see, mis teeb Nikon D5 kaamerast parima partneri metsiku looduse jäädvustamisel. See on minu arvates argument, mis peaks motiveerima kõiki looduse pildistamisega tõsiselt tegelevaid piltnike seda kaamerat proovima.

NB! Kõik allolevad pildid on esitatud RAWst otse JPEG formaati viidud failidena, milledel puudub igasugune müraeemaldus.

54321
(0 votes. Average 0 of 5)
Leave a reply