Portreefotograafia 10 käsku

By in
593

2. Valmistu… -kuna enamasti on pildistamiseks mingi vajadus (jätame kõrvale kaminasimsile tehtavad pere- ja lastepildid) siis oleks väga hea eelnevalt teada, mis on eesmärk kuhu püüelda. Näiteks ajalehed ei armasta mustvalgeid pilte, plakatile ei sobi väga detailsed pildid, kuna trükiresolutsioon läheb kaduma. Korporatiivkasutuseks ei taheta loomingulisi pilte vaid pigem pisut tagasihoidlikumaid ja konservatiivsemaid. Seega nüüd tee plaan, milline su pildi visuaalne keel välja hakkaks nägema. Mõtle taustale, valgusele, võttepaigale. Vajadusel-võimalusel külasta eelnevalt võttepaika.

3. Suhtlus I -räägi oma modellile, mis sul on mõttes, kuidas sa kujutad ette, et ta pildile jääks, las ta harjub selle mõttega, arutage seda teemat, sest iga koos veedetud ja vesteldud minut vabastab inimest pingest ja lähendab teid. Ära unusta, et enamus inimesi ei poseeri iga päev ja eelnev ootusärevus on nende jaoks kõige ebamugavam moment. Ära suru oma mõtet peale kui see tundub vastumeelne. Anna modellile teada, millega sa tegeled, kuna reeglina alguses tuleb valguse proove teha.

4. Valgus
– fotograafia on valdkond, kus ei saa lahutada ära kunstilisi aspekte tehnilistest ja just sellel piiril paikneb valgus (valgustus). Objekti õigesti valgustamine on tehniline oskus, kuid ilma selle oskuseta ei ole võimalik kunstiliselt soovitud tulemusi saavutada. Pea meeles, et mitte kunagi ei ole olukorda, kus valgus lihtsal on. Valgusel on alati suund, värvus, teravus, iseloom ja neid pead sa pildistamisel alati arvestama. Valgustamise all pean silmas ka näiteks modelli õiget suunda või paigutamist kasvõi akna suhtes, mitte ainult kunstvalguse kaasamist.

5. Objektiiv ja võttenurk -objektiivi valikut tuleks käsitleda koos võttenurgaga, ehk kus paikned sina objekti suhtes ja kas tegu on lähivõttes portreega või hoopis täispikkuses pildiga. Objektiivi valikust sõltub ka see, mis on motiivis taustal näha ja milliseks kujuneb pildi perspektiiv. Võttenurk mõjutab väga oluliselt objekti proportsioone ja hoiakuid. Objektiivi valikust võib tuleneda omakorda ka ava- ehk teravussügavuse valik.

6. Suhtlus II
– 10 sekundit vaikust pildistamise sessiooni ajal tundub modellile terve igavik. Seega ära lase vaikushetki liiga pikaks, modell ei tea, kas ta teeb kõike õigesti ja muutub ebakindlaks (siinkohal tuleb mainida, et kindlasti on erandiks professionaalsed modellid, kes ei vaja erilist juhendamist ja teevad alati oma “programmi”) Pildistamise ajal pead sa märkama absoluutselt kõike ja sealjuures veel ka suhtlema ja aitama modellil ennast hästi tunda.

7. Hoia juhtimine enda käes ja lase modellil puhata – ole 101% kontsentreeritud ja märka igat muutust oma modelli juures, jälgi kuidas ta hingab, kas ta on kuskilt krampis või ei julge liigutada. Hoia juhendamine ja otsustamine kindlalt enda käes, ära ole ebalev. Pildista väikeste sessioonidena ja anna modellile puhkushetki, kuna inimene ei suuda pikka aega olla kontsentreeritud. Mina isiklikult tunnen, et ka minu kontsentratsioon on piiratud ja suudan vaid väga piiratud pikkusega sessioone teha. Seetõttu võtan endale nende vahel minuti või paar mõtte- ja puhkepausi, enne kui järgmise ringiga alustan. Kui tunned, et pilt on valmis, anna sellest ka modellile teada ja täna teda, ära ole ka lõpuks ebalev.

8. Arvutis – vali hoolikalt ja kaalu kõiki variante – kui on vähegi võimalik, soovitan pildistamise ja piltide valimise vahele jätta vähemalt mõned päevad, see jätab mõtetele settimiseks aega ja saad piltide juurde tagasi pöörduda värske pilguga. Algsed ideed transformeeruvad tihti millekski uueks ja tihti juhtub, et mõni asi, mida proovisid ei sobinud lihtsalt modellile. Ole avatud ka teisi pilte valima, mis olid algsest ideest erinevad.

9. Mõtle, mida ja kuidas sa modellile ja avalikkusele näitad – hoia meeles kahte asja a) modellid on alati mõjutatavad ja suunatavad ka piltide valikul ja seda tasub ka praktiseerida, kuna b) kui modell on ise otsustaja, millist pilti ta kasutab, siis ta ei suuda ennast vaadates hoomata pildi tervikut, vaid suudab seal näha ainult oma nägu. Kui seal näos peaks olema mõni tema jaoks probleemne koht, siis ta vaatab ainult seda ja unustab kõik muu. Oluline fakt on ka see kui palju pilte sa inimesele valikuks annad ja kas valija on modell ise või kliendiks on kolmas pool. Samuti on väga oluline, kuidas sa oma pilte presenteerid, ära unusta et arvutid ja monitorid on erinevad ja tihti näivad pildid erinevates kohtades vägagi erinevad.

10. Ole valmis alati jooksvalt kõiki oma plaane muutma
– see on kõige tähtsam punkt! Fotograaf on kameelion, kes on vastavalt olukorrale alati valmis muutuma ja olema fleksibiilne, vajadusel kõik oma plaanid unustama ja kiirelt pakkuma uusi lahendusi. Proovi hoida tasakaalu muutes ümbritesvat, muutudes ise ja jäädes selle kõige juures iseendaks!

Autor: fotograaf Kaupo Kikkas

www.kaupokikkas.com

Soovitame objektiive:

Nikkor 35mm f/1.8G

Nikkor 50mm f/1.8D

Nikkor 85mm F1.4 G

Nikkor 50mm f/1.4G AF

54321
(0 votes. Average 0 of 5)
Leave a reply