Uuenduslik 4K kaamera tõstab UNESCO tunnustatud ISEOMA sündmuse väärtust

📍 Eesti – Tööriista efektiivsus sõltub tihti just selle kasutamisest ja paigast. Brinno time lapse kaamera oli sel korral taas tõeline tunnistaja olulisele üritusele Eestis. ISEOMA toimub iga viie aasta tagant ja on kantud UNESCO vaimse ja suulise pärandi meistriteoste hulka.
Loe laulu- ja tantsupeo kohta lähemalt.

1. Palun tutvustage end lühidalt
Minu nimi on Rene Mitt. Olen FOTOakadeemia omanik — fotograafia- ja videosüsteemide spetsialistiäri Eestis. Olen töötanud 15 aastat Nikoni juures, mis andis mulle sügava ülevaate pildinduse maailmast. See kogemus süvendas mu armastust fotograafia vastu ja nüüd saan seda kirge jagada teistega läbi meie töö.
2. Mis on ISEOMA ehk laulu- ja tantsupidu?
Laulu- ja Tantsupidu “ISEOMA” on üle-eestiline traditsiooniline sündmus, toimudes iga viie aasta tagant. Sellel osaleb üle 44 000 esitaja — kuuluvad koorilauljad, tantsijad ning rahvus- ja orkestrimuusikud. Traditsioon ulatub aastasse 1869 ja seda peetakse üheks maailma suurimaks koorifestivaliks ning rahvatantsuürituseks.
Sel aastal rõõmustasid publikut Kalevi keskstaadioni murul 10 938 tantsijat ja tantsupeo etendusi külastas kokku ligi 44 000 inimest. Rahvamuusikapeol osales 765 muusikut. Laulupeolisi oli kokku 32 022 ning ava- ja suurkontserti külastas kokku 79 000 inimest. Laulu- ja tantsupeo rongkäigus osales ligi 45 000 peolist.
3. Kuidas plaanisite ajastatud videokaamera paigaldamist projekti jaoks?
Olen laulu- ja tantsupeo fototiimi juht alates 2014. aastast, ja tänavu oli teine katse jäädvustada kogu ettevalmistusprotsess timelapse-videona. Kui korraldajad soovisid dokumenteerida lava ehitamist, siis minu eesmärk oli näidata laiemat muutust – rahvamasside liikumist, atmosfääri arengut ja energialaengu kasvu sündmuse aladel.
Paigutasime kolm timelapse-kaamerat erinevatesse punktidesse, et jutustada täielik lugu, samal ajal lahendades tehnilisi väljakutseid nagu voolu- ja mälumaht. Kuna kaamerad pidid töötama iseseisvalt üle 10 päeva, tegin eeltestid siseruumides, et veenduda pidevas töövõimes. Iga stseen kandis visuaalset eesmärki – tantsumustrite jälgimine või sümboolne hetk, mil tuhanded rahumeelselt lauluväljakult lahkusid.

4. Mis oli selle projekti kõige raskem osa?
Kõige keerulisemaks osutusid sobivate kaameranurkade leidmine. Maastik oli keeruline – üks paigalduskoht oli nõlval. Rentisime tõstukeid ja ühel korral käis kohal isegi Päästeameti suur tõstuk, et kaamera turvaliselt kõrgemale posti paigaldada.
„Kui kraana mind kaameraga kõrgele tõstis ja festivalikeskkond oli ümberringi, siis mõistsin, kui palju tööd nõuab isegi mõne minuti muljetavaldav timelapse-klipp.“
5. Kas olete kasutanud ajastatud videote jaoks muid kaameraid?
Ühel laulupeo aastal kasutasime peegelkaamerat lainurkobjektiiviga, kuid tulemused ei vastanud ootusele. Sel korral kaalusin ka action‑kaamera kasutamist töö mugavuse tõttu. Kuid pidev vool ja ilmastikukindlus pikaajalise salvestuse jaoks oleks ainult tõstnud keerukust ja nõudnud lisatööd.

6. Kas olete varem kasutanud Brinno timelapse-kaameraid?
Jah, kasutasin varasemat Brinno mudelit luksusvilla pooleteise aastase ehitusprojekti dokumenteerimiseks. See pikk projekt oli põnev ja tulemused tõid objekti muundumise suurejooneliselt esile. Kui Full HD oli veel au sees, igatsesin ma juba 4K lahenduse järele – nii et oli põnev proovida BCC5000 enne paljusid teisi.
„Ma saan ühendada BCC5000‑i oma Macbookiga Bluetoothi kaudu – see on väga kasulik lõpptulemuse planeerimiseks.“
7. Nõuanded timelapse’i inimestele algajatele
- Veendu, et horisont oleks tasane – väike detail, mis teeb lõpp-pildis suure erinevuse.
- Kontrolli enne alustamist aku ja mälukaardi mahtu – katkestus poole peal võib olla tõeliselt pettumust valmistav.
- Uuri kaamera paigalduskohti ette ja mõtle, millist lugu soovid ajastatud videoga jutustada. Ajastus ei seisne ainult aja kiiremas kompressioonis – see on võimalus näidata muutust tähendusrikkalt.
- Kui võimalik, kasuta mitut kaameranurka – see lisab projekti dünaamikat ja annab montaažis rohkem paindlikkust.