9 näpunäidet jõuluturgude pildistamiseks
By Rene Mittin BlogiBerliinis elav Nikon creators kogukonda kuuluv tänavafotograaf Marcello Zerletti jagab soovitusi, milliseid kaamera seadeid jõuluturgude pildistamisel kasutada ja kuidas olla vähese valgusega loominguline. Samuti avaldab ta oma redigeerimise kontrollnimekirja.
Jõuluturud pakuvad rohkelt võimalusi manuaalrežiimile üleminekuks ning valgustuse, säriaja, särituse ja avaga mängimiseks. Oled valmis proovima? Vaata Marcello Zerletti näpunäiteid.
Ära unusta väikeseid jõuluturge
Mulle meeldib pildistada traditsioonilist Striezelmarkti Dresdenis, jõuluturge Halles ja Hamburgis, pisikesi turge paljudes väikelinnades ja muidugi erinevaid karussellide ja vaateratastega turge oma kodulinnas Berliinis. Ma armastan väga ka pisemaid turge, kus pannakse rohkem rõhku käsitööle, heale toidule ja traditsioonidele. Minu jaoks on parim turg Gendarmenmarkt, kuid sel aastal toimub see ehitustööde tõttu Bebelplatzil.
Kasuta suumi paindlikult ja fiksobjektiivi suurepärast bokeh-efekti
Praegu kasutan pildistamiseks Nikon Z 7II ja Z f-i. Mul on tavaliselt NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S või NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S Z 7II ees ja NIKKOR Z 26mm f/2.8 Z f-i ees. Suumiga saad kaugelt laia nurgaga pildistada või minna sagina sisse, et atmosfääri jäädvustada. Fiksobjektiiv lubab seevastu märkamatuks jääda, hämmastavaid detaile jäädvustada ning avatud avaga imelist bokeh-efekti luua.
Kasuta detailide esiletõstmiseks f/2.8 ava
Kui olen turumelu keskel, jään oma kaamera ja objektiiviga diskreetseks. See on koht, kus saad oma ava laialt avada (olenevalt objektiivist f/2.8 või f/1.8) ja suurendada ISO 1000 või 2000-ni, et liikumine peatada. Objekti rõhutamiseks, olgu selleks inimesed, väikesed kauplused või kauplejad, jääb taust kenasti hägune. Turu jõulutuled igal pool tekitavad avatud avaga kauni bokeh-efekti. Nii et haara sõber kaasa ja klõpsa temast üks portreefoto!
Ära pelga kõrget ISO
Kasuta RAW-vormingut, et redigeerimisel paindlikum olla, ning ära pelga kõrget ISO. Alati on parem suurepärane hetk pigem mõningase müraga jäädvustada, kui sellest ilma jääda, sest müra saab redigeerimisel vähendada. Eriline hetk võib olla jäädavalt kadunud! Kui oled statiivita väljas, siis lülita pildistabilisaator sisse. Kasutan automaatset teravustamist ja sageli stseenituvastust. Pildistan ka M-režiimis, kuid see ei ole kohustuslik. Jätan valge tasakaalu automaatrežiimile, sest tavaliselt isikupärastan seda töötluse käigus.
Mängi valgusega
Jõuluturud pakuvad valgusega mängimiseks erakordselt palju loomingulisi võimalusi. Kehv valgus ei ole kaasaegsete Z-kinnitusega kaamerate jaoks probleem, kuid pildistabilisaatori ja kõrgema ISO väärtusega saad hõlpsasti pildistada kõike, mida soovid. Z f-il on isegi fookuspunkti VR, mis võimaldab käes hoides teha hägususeta fotosid suhteliselt pika, näiteks 1/10 või 1/6 sekundi pikkuse säritusega. Et jõulutuled rohkem särama panna, kasutan sageli musta udufiltrit. Mulle meeldib väga, kui tulede ümber on salapärane sära, aga see on maitse asi.
Eksperimenteeri kaamera tahtliku liigutamisega
Kaamera tahtlik liigutamine (Intentional Camera Movement ehk ICM) särituse ajal aitab saavutada loomingulist efekti. Sageli tekitab see pildile triipe, tekstuure ja kihte ning jõuluturgude kaunite tuledega annab see kindlasti suurepäraseid tulemusi. Alusta objekti valimisest. Seejärel pane paika kompositsioon ja vali seadistused enne kaamera liigutamist, kui katikule vajutad. Ole loominguline, proovi erinevaid kiirusi ja liigutusi!
Juhi vaataja tähelepanu objektile
Mulle meeldib, kui mu fotod on minimalistlikud ja rahulikud. Juriidilistel põhjustel püüan fotodel vältida äratuntavaid nägusid. Seepärast pildistan inimesi kas tagantpoolt, siluettidena või hägustatult liikumises, taustaks peaaegu alati maamärk või midagi sarnast. Pildi elavamaks muutmiseks on seal sageli mööduv inimene või jalgrattur, mis toimib ühtlasi ka suuruse võrdlusena. Minu pildid ei ole kunagi detailidega ülekoormatud. Mulle meeldib pildistada pimedas või hämaruses. Püüan kõike vähendada ning pildil on sageli ainult üks valgusallikas ja inimene. See juhib vaataja tähelepanu täielikult ühele objektile.
Tunned end kindlalt? Katseta pikka säritust
Pikaajalise särituse jaoks kasutan väikest statiivi või asetan kaamera sobivale pinnale, näiteks postkastile või lihtsalt põrandale. Kui jäädvustan pikka säritust kasutades atraktsioone, siis panen statiivi üles väljaspool turgu. Nii võin rahulikult kedagi segamata tegutseda, pöörates erilist tähelepanu liikumisest tekkivatele mustritele ja joontele. Märka peegeldusi, näiteks veelompe või aknaid, mida saad oma kompositsioonis kasutada. Tavaliselt teen sellised fotod suletud avaga, näiteks f/8 kuni f/10, et kõik oleks fookuses. Ma ei kasutaks suuremat ava kui f/14, sest muidu tekib difraktsioonist tingitud hägusus.
Kui säriaeg on väga pikk, kasutan mõnikord ka gradueeritud neutraalse tihedusega filtreid (GND). ND filtri (GND) valik sõltub sellest, kui pikka säritust ma soovin ja kui ere valgus on väljas. Kui on pime, on ND 0,9 või ND 1,8 üldiselt väga pikaks särituseks piisavad, kuid kui soovid lihtsalt pikka säriaega, sobib ka ND 3,0. Lisaks tasub proovida eriti pikka, mitmeminutilist säriaega. Katiku vabastamiseks soovitan kasutada kaugjuhtimispulti või rakendust SnapBridge, et kaamerat ei peaks puudutama. Jälgi valgustust ja hoia kaader natuke tumedam. Sügavusi saab redigeerimise käigus heledamaks teha. Kasuta kaadri paremaks hindamiseks ka kaamera histogrammi. Lisaks küsi alati turuomanikult, kas statiivi on lubatud kasutada!
Reguleeri valge tasakaalu ja värve järeltöötluses
Redigeerimine on tavaliselt suhteliselt kiire protsess. Mul ei lähe pea kunagi üle 15 minuti. Pildistades on mul tulemus juba silme ees. Kohandan oma maitse järgi ainult valge tasakaalu ja värve, mis minu puhul ei vasta alati tegelikele värvidele. Mõnikord teen pildid näiteks tegelikkusest soojemaks. Otsuse teen iga pildi puhul eraldi. Vastupidiselt teatud reeglitele jätan tumedad alad tumedaks ja heledad alad heledaks ning isegi võimendan neid efekte. Tulemuseks on automaatselt suur kontrast, mis muudab pildi minu silmis loomulikumaks. See on muidugi maitse küsimus. Mulle meeldib ammutada inspiratsiooni vanade meistrite, nagu Düreri, Rembrandti, Caspar David Friedrichi, Canaletto jpt maalidelt.
Tänavafotograaf, kirjanik ja koolitaja Marcello Zerletti on Berliinis elav Nikoni kogukonna looja. Tema viimane raamat „Nachtfotografie“ (Öine pildistamine) ilmus 6. detsembril. Marcello seiklusi saad jälgida siin.